lördag 23 oktober 2010

Ny dag, första dagen, sista dagen för vissa

Då har det börjat!
Trots en okristligt tidig morgon klockan 5 fick vi faktiskt frukost på hotellet.
Alltid bra att ha något i magen när man skall våga livet.

Innan start

Som alla i Carreran säger så händer 60% av alla olyckor första dagen så det var med lite spänning man körde till starten. Mörkt som bara den var det men det hann ljusna innan vi kom iväg. Planerad start 7:10 men kom iväg strax efter. Kristian var nog en liten liten bit nervös för vad dagen hade att erbjuda. Ralf var mest nervös, ganska mycket kanske, för att köra för fort o kvadda bilen.
Vi kom fram till första fartsträckan och lyckades klocka in lite sent. Blev kanske lite tidstillägg på det. Sträckan var sedan dessutom inställd för det fanns för mycket motgående trafik!!!!!!
Detta på avspärrade vägar. Man undrar.
Nästa fartsträcka där vi dessutom återigen kom lite försent gick bättre. Kändes skönt att sträcka ut på bilen och känna sig för. Gick riktigt bra tycker vi.
Sedan fortsatte vi så fram till servicestoppet mitt på dagen. Inga allvarliga saker men de hittade ett dåligt framhjulslager, höger sida, som byttes. Skönt att få det gjort.
Efter en livsfarlig mexicansk macka med tomat, skinka, majonäss och annat satte vi kurs mot resten av dagen.
Avverkade fartsträckorna en efter en. Tyvärr såg vi bilar ängs sträckorna som hade haft det bättre. Då skall man komma ihåg att vi startade som bil 21, och det fanns närmare 90 bilar efter oss som hade chans att kvadda.
Sista delsträckan och bilen kändes fin. Tog i lite så där lagom och körde på rejält. Typ 12 km fartasträcka och sedan 6 mil transport till målet. Kändes som att grisen var i säcken, alla nhästar i stallet och allt annat som är självklart.
2 km från målflaggan på fartsträckan låste sig vänster framhjul och vek ner sig. Som tur var hade vi precis kommit ur en vänsterkurva men tyvärr hamnat i en högerkurva utan räcke och utan fast mark utan för vägkanten. Lyckades efter ca 75 meter att få stopp på bilen fortfarande på asfalten.

Hjullager skär i La Carrera Panamericana from RCRacing on Vimeo.




Det svarta spåret i vänsterfilen är vårt låsta framhjul. Slutar i mitten av kurvan

Kristian hoppade ut och började vifta med rödflagga för att varna alla att vi stod där mitt i kurvan. Lyckades effer ett tag att backa bilen till en gräsplätt så den kom ur vägen.
Sedean var det bara att stå fint vid vägkanten och titta på de 90 bilatr som var efter oss köra förbi. Som tur var fanns inget solskydd, skugga eller svalkande nånstans. Och bara ca 30-35 grader. Man skulle ju kunna ta av sig overallen men det satte myggorna stopp för. Små ilskna saker som inte lämnar en bula efter sig utan tar med en bit kött från kroppen när de lättar. Blir små fina levrade blodfläckar där de suttit. Vi har båda fläckiga händer nu.
Efter bara 2 -3 timmar kommer de första från serviceteamet för att kolla upp vad som hänt. Utan reservdelar utan de kommer senare. Mexarna och alla andra mekar var efter ett tag på plats och fixade tilla allt så vi kunde köra igen. Då hade mörkret fallit och det visade sig att en framlampa var trasig. Testa att köra i Mexico utan bra ljus i becksvart mörker med den trafiken, eller gör pinan kort p åett annat sätt. Inte mysigt och klart ansträngande. Förresten andra gången jag kör in till Oaxaca i mörkret!

Men all heder åt mekarna som skruvade ihop allt och jobbade exemplariskt. Guld värda.


Kort sagt kom vi fram till staden, Oaxaca, runt 21:30. Behövs kanske inte sägas men vi startar lite längre bak imorgon.
Förarmötet "missade" vi, alltså valde att inte gå på, och det gör kanske inget då de inte lyckades få till en startlista inför morgondagen.


Nu sitter Kristian och pluggar karta inför morgondagen. Erik och Saul mekar förtvivlat för att rätta till allt som känns konstigt, och är konstigt, så att bilen blir ny i morgon. Erik la sig runt 1 i nattas så det blir en lång natt till för honom. Ralf siiter här o skriver. Skall försöka få till en liten film m allt stämmer idag. Lägga upp lite foton och sedan knoppa. Vi startar, hoppas vi, nånstans efter 7:30 imorgon.

Oj, glömde nämna den lilla saken att det antagligen var runt 20 bilar som bröt idag. En del riktigt illa och en del bara lite illa. Inga direkta personskador vad jag hört, men plåtskadorna är svåra. Så det inne bär att imorgon startar kanske bara 80-85 bilar. Det minskar i rask takt.

Sov gott. Det ska vi göra

Den bästa informationskällan

Kolla in denna blog av Gary Faules. En kille jag tävlade mot i 2007 års Carrera. Tyvärr toga han hem det med sin Mustang Lucky.

Gary har sedan dess en av de bästa ställen på internet när det gäller information om vad som händer under Carrera veckan. Kolla in hans blogg:

http://lacarrera2007.blogspot.com/

Ralf

fredag 22 oktober 2010

Kvalet över och starten är imorgon

Så äntligen börjar vi komma igång. Det började visserligen hela morgonen med mekning men vår Erik löser alla problem som en riktig stjärna. Fick ordning på det mesta innan kvalet.


Kristian tränade lite förberedelser och fixade info och annat tillsammans med de andra kartisarna.
Ralf fixade in videon i bilen och längtade efter en bensinmätare.


Kvalet var klockan 13 eller 15 eller nån annan tid då det var lite olika i regelboken och notboken. Vi körde ut vid 13 och kom fram. Då var det i full gång.
Vi körde på Autodromo Chiapas. En ovalbana med en liten innerbana, eller tillfartsvägar kan man kalla det. Vi skulle köra 4 varv och totaltiden blev startplatsen inför morgondagen. Vi kom igång och hade väl planerat att testa Volvon lite. Kändes bra och vi var väl nöjda efter våra varv. Kristian hade full koll på antal varv medans Ralf inte riktigt var lika säker utan ville gärna köra nåt till. Kristian fick bestämma. Våra varvtider skulle vi få senare på förarmötet. Alltid planerat till klockan 20.

(Här skulle ligga en film från kvalet men vår uppkoppling fungerar inte så länge att vi kan lägga upp den)

Efter kvalet var det bara att fortsätta meka. Bensinmätare plus lite annat smått o gått.
När klockan närmade sig 19 åkte jag och Kristian till hotellet för att ta oss till förarmötet. Kändes inte bra att lämna Erik där med all mekning. Det var bensinmätaren kvar. Vi hade nog alla börjat räkna bort en sådan vid det här laget.

Förarmötet kom igång 20:45. Inte illa för att vara i Mexico. Det vanliga klappandet och pratandet. Gerie Bledsoe var den som sa det mest intressanta. Tydligen har någon ur Kellogs familjen hittat 17 timmars färgfilm från La Carrera Panamericana åren 1950-1954. Dessa håller på att restaureras. Vi fick se några minuter. Alltid skoj att se.

Lalo, chefen för allt, påpekade ungefär hundra gånger att vi måste ta det försiktigt imorgon. Mest olyckor den dagen. På kvalet hade tydligen 7 bilar kraschat redan. Lysande gjort.
Det var 118 anmälda som kvalade och vad vi fick reda på så var vi på 21 plats. Nöjda som bara den.
Motståndet är hårt med många snabba bra bilar och många professionella förare.
Men vi kämpar vidare. Starten går 7:00 imorgon. Vår tid är 7:10. Så det blir att gå upp runt 5.
Alltså dags att knoppa in nu. Det sista vi hörde var att Erik var på väg till hotellet. Detta var ca 23:00. Stackars kille. Han är värd en öl eller två.

Sover gott nu

torsdag 21 oktober 2010

Det närmar sig och nerverna börjar kännas hos oss, och andra

Idag är det onsdag. Alltså måste det innebära att det är kval imorgon torsdag och sedan start på fredag. Detta event/äventyr/galenskap eller vad man nu skall kalla det har alltså börjat.
Många bilar som rullar omkring, mekas med, testas, och tyvärr kraschas lite. Liv och rörelse alltså.

Vår dag började med det tvivelaktiga nöjet att boka om flygbiljetter till våra familjer som kommer hit och tittar. Givetvis är de bokade på det konkursade flygbolaget Mexicana, som vi inte fått någon information om från Sverige. Pratar man med folk här så finns det många i samma situation som vi. Alltså vi bokade om 14 flygbiljetter som då givetvis inte var billigare utan dyrare för att vi är sent ute och att alla vill åka hem från Carreran.
Sagt och gjort, och glömt så snabbt som möjligt. Sedan tog vi oss ut till mekstället Feria de Chiapas för att kolla läget på bilen. I stort sett allt var tiptop. Vi fixade lite smågrejor och sedan bar det av. Dags för lite sektionsträning!
Bilen går bra men tyvärr utan tankmätare än. Vi hade ca 70 liter när vi lämnade nu.
Ut till första fartsträckan. Kristian satt på helspänn men med bra koll på hur vi skulle köra dit, och var sträckan började. Vi startade och körde på. Nu var detta på dagen med all sorts trafik så det blev både snabbt och sakta om vartannat. Men huj vad det kan gå snabbt. Känns snabbt i en högvarvig PV. Det var riktigt roligt att få dra på. Tror vi skrämde slag på 2 hästar som stod bredvid vägen. Hålla på att stegra sig och gnägga verkar lite överdrivet. Kristian hängde med bra. Kom bort på ett par ställen vilket är förståeligt. Alla som tror att detta är en dans på rosor borde ta sig hit. Som förare är det att köra säkert och snabbt. Som kartläsare ska du berätta hur det ska köras, vart, hur snabbt, när man skall vara framme, hur mycket bensin det finns, när man skall tanka, var topes och vibradores finns, svara på frågor från föraren, hålla koll på att vi kommer fram i tid oavsett vad som händer längs vägen. Allt detta i en rasande fart. På transportsträckor kör vi väl på ca 70% av kapaciteten till skillnad från fartsträckorna där vi ligger på ca 95%. Det går alltså snabbt alltid. Inte lätt!
Vi körde väl ca 240 km totalt. 3 fartsträckor 2 gånger var. Det kändes bra. Dessutom passerade vi det ställe där Falconen hängde på bergsväggen år 2007. Vilka minnen.

Men på det stora hela gick det bra. Tillbaks till mekstället med en lista på saker som behövs. Vår mek Erik är riktigt bra trots att han är från nåt ställe man aldrig varit i och aldrig kommer till. Nån Värmlandsskogsdunge. Kristian och Hans, kartläsare i den andra svenska PVn såg lite matta ut när de satt ner och jämförde noter.

Tanken tömdes och vi såg att det fanns ca 15 liter kvar. Så vi drar i runda slängar 2 liter milen. Helt enligt miljönormen. Hörde av andra att vissa Studebakers ligger på ca 7 liter milen.

Kristian drog iväg till kartläsarmöte. En liten kurs om hur man hanterar tidkort, notbok, transponder och annat. Jag och Peter mekade lite till och gick sedan och tog en öl. Sen middag blev det. Denna tillsammans med skotten Murray och hans alltid lika frispråkiga och lilla svenska vokabulär.

Imorgon som sagt mellan 13 och 15 är det kval. Den är på en bana här i delstaten. 4 varv skall köras och totaltiden bestämmer startordningen inför starten på fredag. Funderar på om man skall använda banan till att testa hur bilen reagerrar om man pressar den lite mycket. Känns kanske tryggare där än på en bergsväg. Vi får se. Om vi startar som 10 eller 20 på fredag har ingen riktig betydelse.
Men innan dess skall vi få till en tankmätare, lite kamerainställningar och mer körning. Samt lite mekande. Bilen känns bra och vi mår bra, förutom en liten släng av Montezumas hämnd.

Sov gott


onsdag 20 oktober 2010

Första körningen. Besten vaknar

Ibland får en gammal skylt duga i Mexico


Nu har vi haft ännu en natt i Tuxtla Gutierrez, Chiapas. En trevlig del i södra Mexico på gränsen till Guatemala. Här är det varmt på dagarna och vi har väl precis börjat vänja oss vid det. Har inte haft så mycket tid att tänka på det heller. Fullt upp med att försöka få någonting att hända med bilen och mexarna.
Men nu ser det ut som att allt ordnar sig. Vi hade ju besiktning idag ocg den gick perfekt.
Började med att ekarna hade kört dit alla Mats Hammarlunds bilar redan halv 9 på morgonen så vi var de första i kön. Besiktningen startade klockan 9 hade vi fått reda på.




Sagt och gjort. De startade men ungefär samtidigt så kom de på att de inte hade utrustningen där eller för den delen inga papper som behövdes heller. Det var bara att vänta, och det fick vi. Tog ca fram till 10:15 innan det kom igång. Vår lilla röda var den 3de bilen igenom och det var inga som helst problem. Förutom att vi saknade en brandsläckare som en mexmek hade "lånat" till en av deras bilar. Vi lånade raskt en annan som sattes fast med buntband. Perfekt!
Inga problem med bilen. De tittade o kände och vågen stannade på 1090 kilo med halv tank och inte vi i.
Efter att vi hade fått vårt OK för bilbesiktningen var det dags för lite mer mekning. En lång lista på saker som måste fixas. Vi gick istället och besiktigade oss själva, läkarundersökning, overaller, hjälmar o annat, fixade licenser och tittade på bilar.
När alla checker var klara och vi hade alla OK och var officiellt med i loppet började vi planera för att äntligen kanske få köra bilen lite. Skulle ju vara skoj innan loppet det.
Men mekarna satt med bilen i delar och det tog säkert 4 timmar innan vi fick komma in i sätena. Men då hade de fixat alla de konstigheter som vi hade innan så det gjorde inte så mycket.
Ut på vägen drog vi snabbt som bara den. Bilen är en best. Fullt varv hela tiden för att mest kraft skall komma. Det innebär ca 5-8000 varv konstant. Som en ilsken motorcykel. Vi tyglade besten så gott vu kunde men det höll ändå på att hamna i räcket.
Vi körde snabbt tillbaka och mekarna fick en ny lista på saker att göra. Den första var att justera dämparna ett par hack. Snabbt ut igen och nu kändes bilen som en riktig bil, fast bara med 4a cylindrar.
Riktigt fint går den med perfekta bromsar och stabil. Sitter bra gör vi och det kommer att fungera fint.





Kristian lägger på lite klistermärken. En riktig klippa på det. Vår bil ser snabbast ut av alla.










När vi ska ut och testköra för första gången har 'Erik passat på att hoppa in i baksätet. Den killen slängde vi snabbt ut.
Men ut på vägarna bar det. Bilen är riktigt vass. Man måste ligga på 5-8000 varv för att nåt skall hända, men då händer det snabbt. Det är som att köra en motorcykel med en ylande motor under sig eller i örat.
Vi tog en kort runda som nästan slutade i räcket i kurvan. Ingen direkt styrkänsla och väghållning. Snabbt in till grabbarna med en ny lång lista på vad som behöver göras. Däribland ställa dämparna, med ett par klick.
Efter detta ut igen och då gick det riktigt bra. Fulla fart, perfekta bromsar, stabil bil och nu skall jag bara lära mig att hitta 3ans växel lite snabbare. Men riktigt rolig att köra.
Vi körde en kort sträcka till bara. Ny lista med lite smådetaljer och sedan var det kväll.
Mörkret kommer direkt här. Tar bara typ en kvart sedan är det mörkt runt 19:00.

Tillbaks till hotellet, mat öl och snacka med alla nya och gamla vänner som börjar dyka upp.

Imorgon ska vi ut och köra de första sektionerna. Spännande värre och kommer att bli mycket lärorikt för oss båda.

Sov gott
Sen ville alla vara med


tisdag 19 oktober 2010

Just det, vi är i Mexiko!!!

Sov gott gjorde vi. Vaknade väl vid svensk tid runt 3 på natten men kunde somna om, Till slut var det bara att gå upp. Frukost var planen och sedan ut till Feria de Chiapas. Stället där all förberedelse sker. Åkte med våra medspelare o Volvo PV-klassen, PEter och HAns, i deras hyrda Dodge Charger från detta året. Är något visst med nya bilar.

Väl ute på området var planen att en snabb genomgång av bilen och sedan ut och testköra hela dagen.
Kristian hoppar in på sin sida och märker att stolen vi bett om inte satt på plats. Det var i stället en smal sak som var svår att få ner honom i.
Bara att försöka hitta en ny. Vi övertalade snabbt de andra svenskarna att de inte behövde sin stora stol utan de kunde ta vår smala. Sagt och gjort så flyttade vi över den. Dock passar det sig inte med en bredare stol i en PV. Hur vi än gjorde kunde vi inte få plats med den i fästena.
Alltså dags att tillverka nya fästen. Sagt och gjort. Vår svenska mek Erik tog tag i saken, medan vår mexicanska mek Saul skulle koppla in lamporna som inte var inkopplade. En liten sak tycker man kanske. Det tog Saul från morgon till sena kväll innan det var klart.
Lite kanske för att han åkte iväg för att köpa lampor, men efter 2 timmar kom tillbaka och sa att han inte hade några pengar. Då skickade vi en annan mex. Han var borta i 3 timmar innan han kom tillbaka. Denna gång med lampor. Det går snabt här. Tidigare hade han varit och tvättat en av följebilarna. Det tog 5 timmar!!

Men detta är Mexico. Bilen är antagligen klar nu när klockan närmar sig natt. Och med klar menar vi klar att besiktigas men kräver mer arbete för att vi skall bli glada. Alltså mer mek imorgon. Efter besiktningen då som skall ske runt 9. Många frågetecken inför den händelsen.

Då har vi ju inte riktigt berättat om den stora händelsen idag. När vi kom fram till området så stod det klart att vår bil inte var där. Som ni har sett på alla tidigare bilder, våra nytryckta t-tröjor och våra snygga vykort samt på bannern upptill på denna sidan så är bilen gul med lite rött i fronten. Inte nu längre. Någon dag i förra veckan bestämde sig någon att den skulle målas om. Lite sliten i lacken var den allt.
Vad tar man då och gör. Givetvis målar man i en annan färg! Nu är bilen helröd. Och då även delar som handtag och annat som sitter på bilen. Synd at ingen tänkte på att fråga oss om vilken färg det skulle vara.
Det finns många händelser under denna dag som var och en skulle ge uppslag till en liten komedi, typ ägna en halvtimme åt att leta efter en mutter som saknas och att det tydligen inte finns några i reserv, eller att det inte finns en gnutta bensin i bilarna då den behövts på andra ställen, eller att elmexen inte kunde slutföra sitt arbete för att det saknades ett flatstift, som visserligen hans kolleger hade en uppsjö av men man kan inte fråga. Det är Mexico!

Bresiktning och provkörning imorgon. Man kan bara undra vad som skall hända.
Må väl och tänk på att det inte är så dåligt hemma.

Lite bilder från dagen, och ikväll rullar många bilar in så imorgon har vi mer att visa.