onsdag 20 oktober 2010

Första körningen. Besten vaknar

Ibland får en gammal skylt duga i Mexico


Nu har vi haft ännu en natt i Tuxtla Gutierrez, Chiapas. En trevlig del i södra Mexico på gränsen till Guatemala. Här är det varmt på dagarna och vi har väl precis börjat vänja oss vid det. Har inte haft så mycket tid att tänka på det heller. Fullt upp med att försöka få någonting att hända med bilen och mexarna.
Men nu ser det ut som att allt ordnar sig. Vi hade ju besiktning idag ocg den gick perfekt.
Började med att ekarna hade kört dit alla Mats Hammarlunds bilar redan halv 9 på morgonen så vi var de första i kön. Besiktningen startade klockan 9 hade vi fått reda på.




Sagt och gjort. De startade men ungefär samtidigt så kom de på att de inte hade utrustningen där eller för den delen inga papper som behövdes heller. Det var bara att vänta, och det fick vi. Tog ca fram till 10:15 innan det kom igång. Vår lilla röda var den 3de bilen igenom och det var inga som helst problem. Förutom att vi saknade en brandsläckare som en mexmek hade "lånat" till en av deras bilar. Vi lånade raskt en annan som sattes fast med buntband. Perfekt!
Inga problem med bilen. De tittade o kände och vågen stannade på 1090 kilo med halv tank och inte vi i.
Efter att vi hade fått vårt OK för bilbesiktningen var det dags för lite mer mekning. En lång lista på saker som måste fixas. Vi gick istället och besiktigade oss själva, läkarundersökning, overaller, hjälmar o annat, fixade licenser och tittade på bilar.
När alla checker var klara och vi hade alla OK och var officiellt med i loppet började vi planera för att äntligen kanske få köra bilen lite. Skulle ju vara skoj innan loppet det.
Men mekarna satt med bilen i delar och det tog säkert 4 timmar innan vi fick komma in i sätena. Men då hade de fixat alla de konstigheter som vi hade innan så det gjorde inte så mycket.
Ut på vägen drog vi snabbt som bara den. Bilen är en best. Fullt varv hela tiden för att mest kraft skall komma. Det innebär ca 5-8000 varv konstant. Som en ilsken motorcykel. Vi tyglade besten så gott vu kunde men det höll ändå på att hamna i räcket.
Vi körde snabbt tillbaka och mekarna fick en ny lista på saker att göra. Den första var att justera dämparna ett par hack. Snabbt ut igen och nu kändes bilen som en riktig bil, fast bara med 4a cylindrar.
Riktigt fint går den med perfekta bromsar och stabil. Sitter bra gör vi och det kommer att fungera fint.





Kristian lägger på lite klistermärken. En riktig klippa på det. Vår bil ser snabbast ut av alla.










När vi ska ut och testköra för första gången har 'Erik passat på att hoppa in i baksätet. Den killen slängde vi snabbt ut.
Men ut på vägarna bar det. Bilen är riktigt vass. Man måste ligga på 5-8000 varv för att nåt skall hända, men då händer det snabbt. Det är som att köra en motorcykel med en ylande motor under sig eller i örat.
Vi tog en kort runda som nästan slutade i räcket i kurvan. Ingen direkt styrkänsla och väghållning. Snabbt in till grabbarna med en ny lång lista på vad som behöver göras. Däribland ställa dämparna, med ett par klick.
Efter detta ut igen och då gick det riktigt bra. Fulla fart, perfekta bromsar, stabil bil och nu skall jag bara lära mig att hitta 3ans växel lite snabbare. Men riktigt rolig att köra.
Vi körde en kort sträcka till bara. Ny lista med lite smådetaljer och sedan var det kväll.
Mörkret kommer direkt här. Tar bara typ en kvart sedan är det mörkt runt 19:00.

Tillbaks till hotellet, mat öl och snacka med alla nya och gamla vänner som börjar dyka upp.

Imorgon ska vi ut och köra de första sektionerna. Spännande värre och kommer att bli mycket lärorikt för oss båda.

Sov gott
Sen ville alla vara med


2 kommentarer:

  1. Tja gubbar.
    Skönt att besiktning gick bra.
    Bilen ser riktigt cool ut.
    lycka till i morgon

    /Baristan

    SvaraRadera
  2. Skönt att ni dekalar den snabb!
    Och Ralf, inga räcken tack!

    SvaraRadera