Idag är det onsdag. Alltså måste det innebära att det är kval imorgon torsdag och sedan start på fredag. Detta event/äventyr/galenskap eller vad man nu skall kalla det har alltså börjat.
Många bilar som rullar omkring, mekas med, testas, och tyvärr kraschas lite. Liv och rörelse alltså.
Vår dag började med det tvivelaktiga nöjet att boka om flygbiljetter till våra familjer som kommer hit och tittar. Givetvis är de bokade på det konkursade flygbolaget Mexicana, som vi inte fått någon information om från Sverige. Pratar man med folk här så finns det många i samma situation som vi. Alltså vi bokade om 14 flygbiljetter som då givetvis inte var billigare utan dyrare för att vi är sent ute och att alla vill åka hem från Carreran.
Sagt och gjort, och glömt så snabbt som möjligt. Sedan tog vi oss ut till mekstället Feria de Chiapas för att kolla läget på bilen. I stort sett allt var tiptop. Vi fixade lite smågrejor och sedan bar det av. Dags för lite sektionsträning!
Bilen går bra men tyvärr utan tankmätare än. Vi hade ca 70 liter när vi lämnade nu.
Ut till första fartsträckan. Kristian satt på helspänn men med bra koll på hur vi skulle köra dit, och var sträckan började. Vi startade och körde på. Nu var detta på dagen med all sorts trafik så det blev både snabbt och sakta om vartannat. Men huj vad det kan gå snabbt. Känns snabbt i en högvarvig PV. Det var riktigt roligt att få dra på. Tror vi skrämde slag på 2 hästar som stod bredvid vägen. Hålla på att stegra sig och gnägga verkar lite överdrivet. Kristian hängde med bra. Kom bort på ett par ställen vilket är förståeligt. Alla som tror att detta är en dans på rosor borde ta sig hit. Som förare är det att köra säkert och snabbt. Som kartläsare ska du berätta hur det ska köras, vart, hur snabbt, när man skall vara framme, hur mycket bensin det finns, när man skall tanka, var topes och vibradores finns, svara på frågor från föraren, hålla koll på att vi kommer fram i tid oavsett vad som händer längs vägen. Allt detta i en rasande fart. På transportsträckor kör vi väl på ca 70% av kapaciteten till skillnad från fartsträckorna där vi ligger på ca 95%. Det går alltså snabbt alltid. Inte lätt!
Vi körde väl ca 240 km totalt. 3 fartsträckor 2 gånger var. Det kändes bra. Dessutom passerade vi det ställe där Falconen hängde på bergsväggen år 2007. Vilka minnen.
Men på det stora hela gick det bra. Tillbaks till mekstället med en lista på saker som behövs. Vår mek Erik är riktigt bra trots att han är från nåt ställe man aldrig varit i och aldrig kommer till. Nån Värmlandsskogsdunge. Kristian och Hans, kartläsare i den andra svenska PVn såg lite matta ut när de satt ner och jämförde noter.
Tanken tömdes och vi såg att det fanns ca 15 liter kvar. Så vi drar i runda slängar 2 liter milen. Helt enligt miljönormen. Hörde av andra att vissa Studebakers ligger på ca 7 liter milen.
Kristian drog iväg till kartläsarmöte. En liten kurs om hur man hanterar tidkort, notbok, transponder och annat. Jag och Peter mekade lite till och gick sedan och tog en öl. Sen middag blev det. Denna tillsammans med skotten Murray och hans alltid lika frispråkiga och lilla svenska vokabulär.
Imorgon som sagt mellan 13 och 15 är det kval. Den är på en bana här i delstaten. 4 varv skall köras och totaltiden bestämmer startordningen inför starten på fredag. Funderar på om man skall använda banan till att testa hur bilen reagerrar om man pressar den lite mycket. Känns kanske tryggare där än på en bergsväg. Vi får se. Om vi startar som 10 eller 20 på fredag har ingen riktig betydelse.
Men innan dess skall vi få till en tankmätare, lite kamerainställningar och mer körning. Samt lite mekande. Bilen känns bra och vi mår bra, förutom en liten släng av Montezumas hämnd.
Sov gott
Låter som en vanlig dag på jobbet! Lycka till idag med kvalet. Klart ni ska testa gränser idag på banan. Det är bättre än att testa gränser i bergen, om man nu inte gillar fritt fall.....
SvaraRaderaDet där med räcken låter som en bra sak, finns kanske inte så många sådanan i bergen.
Kram Carina
PS ni ser snygga ut i tröjjorna!
Fint att ni satt på konkurrenten en snygg tröja också!
SvaraRadera